torsdag 23 oktober 2014

torsdag, oktober 23, 2014
2
Om ni har varit på Mediateket under de senaste fyra veckorna så har ni kanske sett att det finns ett nytt ansikte i receptionen och det ansiktet är jag, Eva Akenine.  Jag kommer att arbeta främst mot Komvux men såklart hjälper jag alla som behöver hjälp. Jag har tidigare arbetat på Myndigheten för samhällsskydd och beredskap (MSB) i Revinge. Det är en skola som utbildar brandmän och brandingenjörer.  Har ni några frågor är ni välkomna att komma in och säga hej.


Och här är en selfie...

2 kommentarer :

  1. Jag undrar lite över när det nya klassificeringssystemet ska införas på biblioteket. Är det ett hierarkiskt eller facetterat system? SAB är ju föråldrat och unikt för Sverige, men Dewey har väl sina brister? Skulle uppskatta en jämförelse på djupet. Kommer till exembel Cba/LG att hitta en lämplig motsvarighet? Och vad kommer att hända med Qaea-j, ett trevligt signum? Vad är skillnaden mellan 788 och 789 i Dewey?

    Tacksam för svar,
    Vetgirig

    SvaraRadera
  2. Hej vetgirig,
    Tack för din mycket trevliga och spännande fråga angående Deweysystemet. Ja vi kommer att införa Deweysystemet så småningom, som du säger är det fler och fler bibliotek som använder sig av Dewey. Både SAB och Dewey är framför allt hierarkiska system men med inslag av facetterade delar.
    Spännande att du just intresserade dig för Cba alltså Gamla testamentet men känner mig lite osäker på vad du menar med Cba/LG något som jag inte känner till. Nästa gång som du är på ett bibliotek som använder sig av Deweysystemet och du känner dig osäker var du ska leta efter Gamla testamentet, så är det på 221. Det mycket trevliga signumet Qaea alltså penningväsen kommer du i framtiden att hitta på 332.4. Jag blev också väldigt charmad av att du hittade till blåsinstrument (788) skillnaden mellan 788 och 789 är ganska stor då 789 inte finns i Deweysystemet. Känner du att du behöver mer information och du vill diskutera vår övergång till Dewey så kom gärna in till biblioteket så kan vi prata mer.
    Eva

    SvaraRadera