onsdag 30 april 2014

onsdag, april 30, 2014
Sugen på att läsa under Valborgshelgen? Få boktips från andra elever på skolan :-) Här är ett axplock av de "rosningar" som gjordes under Världsbokdagen.

Boken heter: Bron över Drina
Författaren heter: Ivo Andrić
Boken handlar om: olika typer av människor, att växa upp i ett multikulturellt samhälle, förändringar som händer ute och inom människor.
Därför rekommenderar jag den: för den beskriver livet på ett intressant sätt som gör man att fundera omkring beslut som man gör, människor som han/hon påverkar och är påverkad om.
Boken heter: A Tale of Two Cities
Författaren heter: Charles Dickens
Boken handlar om: the novel is a classic about the society generally in the time of French revolution. The “society” in the book is expressed by a little family, which is connected to both England and France.
Därför rekommenderar jag den: it is true that the main genre of the book is historical fiction, but it is also a story about love and sacrifice. After reading the book I discovered a hidden message in which I belive most people will find true. Boken heter:
Författaren heter: Zlata Filipovic
Boken handlar om: den handlar om kriget i Sarajevo 1992-1993.
Därför rekommenderar jag den: jag tycker att den är bra eftersom hon beskriver tydligt hennes situation under kriget. Boken kan väcka starka känslor, när jag läste den så rann ner tårar för min kind. Slutet är ganska spännande, en dagbok räddade hennes liv. Boken heter:
Boken handlar om
hjärnforskning och vilka normer som upprätthålls. Hjärnforskning är politik! Vetenskap är aldrig opartisk, alltid politik! Mycket viktig läsning om hur forskarvärlden upprätthåller stereotypa normer, där kulturella föreställningar ligger till grund för vår syn på vetenskap och vilka artiklar som publiceras och hur de formuleras.
Därför rekommenderar jag den
denna info behöver alltid komma fram i naturvetenskapligt arbete & studier. Tvärvetenskapliga studier borde vara obligatoriska. Boken heter:
Författaren heter: E.L. James
Boken handlar om: kärlek, ånger, dominans, livsval.
Därför rekommenderar jag den: ett val som avgör hela ditt liv är ett val man ska vara försiktig med. Jag rekommenderar boken för de som tycker om avgörande val. Boken heter:
Författaren heter: Natasja T.
Boken handlar om: en sann berättelse om en tjej som säljs från man till man. Tills en dag då hon blir räddad i Sverige.
Därför rekommenderar jag den: en bok som beskriver att man bör aldrig tappa hoppet om livet. Boken heter:
Författaren heter: Veronica Roth
Boken handlar om: ett samhälle där alla kan välja vilken grupp de vill tillhöra. Tris väljer att gå emot sina föräldrars grupp.
Därför rekommenderar jag den: boken visar att valen du gör i ditt liv kan förändra allt. Boken heter:
Författaren heter: Ned Vizzini
Boken handlar om: en tonårskille som lider av depression. Man får följa med på hans resa att bli frisk.
Därför rekommenderar jag den: många kan nog känna igen sig i boken och den hjälpte mig väldigt mycket. Boken sätter ord på sånt som jag personligen inte kunde förklara. Boken heter:
Författaren heter: Markus Zusak
Boken handlar om: en ung flicka och en judisk man under andra världskriget. Döden är berättaren.
Därför rekommenderar jag den: den är unik, väldigt annorlunda… det är ju inte många böcker som är skrivna från dödens perspektiv.

0 kommentarer :

Skicka en kommentar