torsdag 28 februari 2013

torsdag, februari 28, 2013
SKÖNLITTERATUR:

SKÖNLITTERATUR PÅ SVENSKA:
Baldwin: Giovannis rum
Burman: Min salig bror Jean Hendrich
Byatt: De besatta
Condé: Färden genom mangroven
Flaubert: Madame Bovary
Gardell: Torka aldrig tårar utan handskar
Hellberg: Sonjas sista vilja
Hemingway: Och solen har sin gång (nyöversättning)
Khemiri: Jag ringer mina bröder
Kepler: Sandmannen
Koppel: Kom ska vi tycka om varandra
Leandoer, K: September
Lidbo: Inte vatten värd
Martin: Drakarnas dans
Oliver: Delirium
Persson Giolito:: Bortom varje rimligt tvivel
Robinson: En förgiftad man
Shafak: Heder
Sjögren: Himmel över Hassela
Skybäck: Charlotte Hassel
Steinbeck: Möss och människor (Ny utgåva)
Sundström: Maken
Stockett: Niceville
Tan: Berättelser från yttre förorten
Teller: Om det var krig i Norden
Tokarczuk: Styr din plog över de dödas ben
Voltaire: Candide

UNGDOMSBÖCKER:
Condie: Korsad
Green: Förr eller senare exploderar jag
Kimselius: Den där dagen
Oliver: Pandemonium

LÄTTLÄST:
Rai: Pistolen
Wahlden: Om ni bara visste
Wahlden: Ny här

UTLÄNDSK SKÖNLITTERATUR:
Cobbold: Guppies for tea
Curtis: Lilah May's manic days
Frankel, L. Goodbye for Now
Sparks, Nicholas. Safe Haven
Wesley: The camomile lawn

TECKNADE SERIER:
Världens ende #2

POESI:
Jag erkänner att jag levde upp mitt liv : åtta poeter från Afrika och Asien

FACKLITTERATUR:

ALLMÄNT OCH BLANDAT
Blecher: Tveeggade svärdet: hur vår vardag påverkas av Facebook
Medierna och demokratin

FILOSOFI OCH PSYKOLOGI
Abrahamsson: Skapa ordning och reda
Fox: Håll koll på din hjärna : så styr optimism och pessimism våra liv

UPPFOSTRAN OCH UNDERVISNING
Fredriksson: Läsning, läsvanor och läsundersökningar

HISTORIA
Tusen klassiker från hela världen som format Sverige från 1956 till idag

BIOGRAFI/sanna berättelser
Ali: Jag heter Nujood - är 10 år och skild
Lundberg: Gul utanpå

ETNOGRAFI
Wickberg: 500 år i Sverige : en intervjubok om romernas situation

SAMHÄLLS- OCH RÄTTSVETENSKAP
Ulfsdotter Eriksson: Yrke
Om krig och fred - en introduktion till freds- och konfliktstudier
Rauhut, D. Den besvärliga fattigdomen
Wall, G. Maffia: från Capones Chicago till dagens Sverige

TEKNIK
Guldbrand: Klarspråk på nätet
Soleiman -Mohseni, M. Grundläggande kärnkraftsteknik

EKONOMI OCH NÄRINGSVÄSEN
Lashinsky: Apple från insidan

IDROTT, LEK, SPEL
Goldstein: Minecraft : block, pixlar och att göra sig en hacka
MILITÄRVÄSEN

MATEMATIK
NATURVETENSKAP
Dawkins: Verklighetens magi

MEDICIN
Eng: Muskler : anatomi och funktion
Psykosocial miljö och stress

FILM
Faust
Snow White and the huntsman
Weekend

0 kommentarer :

Skicka en kommentar