måndag 20 augusti 2012

måndag, augusti 20, 2012


På baksidestexten står det av Du hasar av trygghet är en feministisk samtidsroman som handlar om motstånd och kvinnoroll. Något som lät intressant och som gjorde att jag blev nyfiken och valde boken som en av mina sommarböcker.

Boken handlar om Sara som lever ett tråkigt, traditionellt liv och utkämpar en jobbig kamp i sin vardagliga tillvaro där det inte händer så mycket. Hon har ett måttligt intressant jobb på något obestämbart kontor, hon lever i ett samboförhållande med den genomtrevlige och lyckade Johannes. Ibland tränar hon, ibland går Johannes och Sara på parmiddagar, kanske ska de köpa radhus. Själv vantrivs huvudpersonen Sara dock med det mesta, dessutom lider hon av spänningshuvudvärk och tristess.

Berättelsen skiftar mellan  den vuxna Sara med alla sina problem och barndomens Sara med den jobbiga pubertetskroppen och sin besvärliga skolgång med ätstörningar, krisande föräldrar och med kompisar som inte vill som hon. Tyvärr ger det mig en hopplöshetskänsla av att ingenting förändras - allt går igen, problemen består upp i vuxen ålder. Dystert!

Trots detta dystra budskap läste jag boken med visst intresse, till stor del p g a att texten var tilltalande och upplagt för att läsa vidare, sen gillar jag ofta vardagsrealism när det är skrivet på ett bra sätt, hur tråkigt det än kan vara,  däremot hade jag hoppats på att det skulle vara en mer positivt feministisk roman, för mig var det en traditionell uppväxtskildring. Jag upplevde Sara som en traditionell ung kvinna som brottas med alla jobbiga situationer man i livet måste ta tag i (som hon inte gör). Att inget har förändrats sedan hennes egen barndom vad gäller kvinnoroll och jämlikhet gör att man inte känner sig särskilt upplyft efter läsning av boken. Vad tycker ni?

0 kommentarer :

Skicka en kommentar