lördag 19 maj 2012

lördag, maj 19, 2012


Detta är tredje delen av Karl Ove Knausgårds romanserie om sig själv och sin uppväxt. Boken börjar när han är 8 månader och slutar när han är 13. Det handlar mycket om pappans utbrott för småsaker och hur Karl Ove gör för att försöka undvika dem. Men det är nästan omöjligt för pappans vrede kan slå ner som ett åskväder, när som helst.

Nu sitter han i köket med sin mamma. Det är kväll och de har just ätit klart.
-Lappen sa jag. Simundervisningen. Kan du skriva på den nu?
Hon nickade. Jag reste mig och sprang genom hallen, in i mitt rum, fick tag på stencilen i ryggsäcken och skulle springa tillbaka, när dörren där nere öppnades och jag med ett dubbelt hjärtslag insåg vad jag nyss hade gjort.
Pappas tunga steg hördes i trappan. Jag stod orörlig utanför badrummet när hans blick nådde min nere från avsatsen.
- Du springer inte inomhus! sa han. Hur många gånger ska jag säga det? Det dunsar och skakar i hela huset. Är det uppfattat?
- Ja.
Han kom upp och gick förbi mig, den breda ryggen i den vita skjortan. När jag såg att han gick in i köket rann all min glädje ur mig. Men jag var tvungen att gå in dit, jag också.


I boken får man vara med om en massa som händer i Karl Oves liv till han börjar i högstadiet. Jag tror att många kan känna igen sig i det som berättas.

Här är huvudpersonen kär för första gången.
Sen vände hon sig om och log mot mig!
Och hennes ögon, å, hennes ögon, så svarta och vackra, de glittrade!
Det var som att träda in i en zon med något ljust och strålande som fick allt utanför att blekna och förlora sin mening.
..... för inom mig fanns plötsligt en ny himmel, under vars valv även de allra vanligaste av tankar och sysselsättningar verkade nya.


Boken är intressant läsning för alla som kommer ihåg hur det kändes att vara liten.

0 kommentarer :

Skicka en kommentar